torsdag 7 juni 2007

Vännen Johans syn på gårdagen


Måste passa på att pasta lite från vännen och musikgurun Johanssons Myspace-blogg, rörande gårdagen:

"Jaha, så var det nationaldag. Som kadaverdisciplinerad undersåte för kung och fosterland är det naturligtvis ens förbannade plikt att anamma denna order från en ort så hög att självaste gud framstår som en simpel klåpare. Jag misstänker nämligen att det är företagarföreningen som kallar.

Återstår bara att ta reda på vad man ska göra om man verkligen vill tokfira som en korrekt medborgare. Jag har några varianter, frågan är bara om dom är tillräckligt nationalistiska. Ni får gärna komma med synpunkter och förslag.

*Ska jag måla mig i gulblå kroppsfärg och streaka till fontänen vid Sergels Torg, kasta mig i och sjunga Rönnerdals Vals simmandes bland fimpar och kanyler?
*Ska jag tatuera in Kalles Kaviar-loggan i pannan, vissla Hugo Alfvén och sparka in pannbenet på första bästa uteliggare?
*Ska jag kanske doppa håret i surströmmings-spad samt medels stavgång marschera ut och gallskrika refrängen till "Dé e bar´ å´ åk"?
*Ska jag, hysteriskt snusande och med kallingarna fyllda med senaps-sill, dela ut polkagrisar till alla turister från USA, Tyskland och andra länder kända för att terrorisera andra länder?
*Kanske ett bra alternativ vore att recitera gamla dialoger ur "Albert & Herbert" på någon waxholmsbåt iklädd folkdräkt och näverkeps?
*Ska jag bygga upp ett gigantiskt altare i Rosenlundsparken där jag, till tonerna av Chess, tillber Reinfeldt, Axén-Olin och Linda Rosing?

Alternativen är många, frågan är bara hur i helvete man beter sig för att vara en rättskaffens medborgare under en helgdag som ingen jävel förutom kungen, moderaterna och rasisterna bryr sig om, och som knappast någon visste existerade förrän den nordkoreanskt influerade ordern om tvångspartajande nådde oss för ett par år sedan.
Kanske gör jag som alla andra – skiter i det hela. Det känns faktiskt som det enda förnuftiga alternativet."

1 kommentar:

Slubbo sa...

Haha, strålande.