tisdag 5 juni 2007

Måndag morgon, morgonfys


Gick upp i ottan igår för att hasta ut till Haga och beskåda utdelningen av Karamelodiktstipendiet. Tyvärr fanns inte baron Povel själv på plats, utan utdelningen sköttes (med den äran) av barnen Mikael och Lotta. Pristagaren var Henrik Dorsin, mycket väl förtjänt. Åkte sedan hem och jobbade, och stämde så småningom träff med Johannes på Hötorget.


Johannes är en kär vän som bor i Edsbyn och där jobbar som soctant. Vi ses bara några få gånger om året och därför gäller det att passa på. Vi gick och krubbade på den indiska restaurangen i ABF-huset , och jag gav Johannes den utmärkta skivan Peter Perrett: Live with The One, som han blev väldigt glad över. Läs hans egen skildring av dagen. Vi diskuterade även Yx-Magnus (lokal legend i Edsbyn som en gång sköt min och Johannes gemensamme gode vän Johan Johansson med hagelgevär, skottet tog som tur var i Johans axelväska) och huruvida det är rätt att av princip slänga ut alla sin dotters pojkvänner. Johannes tog även bilden av mig som synes ovan. Det är ett försök att le ni ser, men ofta när jag försöker le avslappnat ser jag helt mordisk ut.
Efter att vi hade vrålat "Ni är lurade!" till ett studentflak och ätit glass och milkshake vid en hårt trafikerad stadsgata vid Norra Bantorget, återvände Johannes till Norrland. Själv gick jag hem, powernappade, duschade, bytte kläder och drog till Sunkit.
På Sunkit hände ungefär följande:
* Magnus spelade den underbara låten "De blindas café" med Jannez. Den innehåller den obetalbara textraden "På de blindas café/finns inte mycket att se".
* Magnus tyckte att Johnny Bodes snusklåt "Har man blott en mutta" var världens bästa låt. "Det är ju bara att lyssna på texten, 'har man blott en mutta och en dubbel ottoman behöver man ej tänka på morrondan', så enkelt liksom. Alla problem lösta"
* Jag sjöng "Se på mej" och riktade sången till Ahrvid.
* Min gamla gymnasiekompis Julia Clarstedt begick sitt första Sunkit och verkade road.
* Jag och Rara Underbara Katarina planerade att gifta oss idag, men hon har tenta i miljörätt och jag har muntlig redovisning i svenska, så det är uppskjutet på obestämd tid.
* Janne ansvarade för en Sunkit-quiz, som jag vann. Jag var den ende som blev förvånad över segern, tydligt tecken på att jag underskattar mig själv. Tvåa kom mitt favorit-ex-kex Jennie Hulth, och trea kom hennes nuvarande pojkvän Kristofer. Som vi säger på Öfvre, "keep it in the family".

Inga kommentarer: