söndag 3 juni 2007

Små upplivande moment i tillvaron

Världen är konstig, och i dess konstighet ligger även en stor del av dess charm. Ta t.ex. gårdagen, en lördag som började dåligt, fortsatte sämre, kraschade i ett totalt sammanbrott men ändå repade sig på slutet. En av de saker som livade upp mig mest var när jag under dagen gick förbi ett par gatumusiker som spelade tillsammans, dragspel och trumpet. Med denna lite udda sättning tolkade de ABBAs "I have a dream". Tro mig, den har aldrig låtit bättre.

Helgen har pendlat fram och tillbaka rätt ordentligt. Jag och Anders var och såg vår vän Emma spela på Sjöhästen i fredags. Emma är lika fantastisk som musiker som hon är som människa, d.v.s rätt ordentligt fantastisk. Tyvärr avslutades kvällen med en rejäl ångestattack som höll i sig ända in på lördagen. På lördag kväll bröt jag fullständigt ihop och kände att ingenting, vare sig vänner eller ensamhet, kunde hjälpa mig. Men kommer man så långt ner så kan det i stort sett bara vända, vilket det började göra när jag satte mig ner och skrev ihop en låt. Gick sen och såg Plastic Pals spela på Snövit, och det var duktigt bra. I morse ringde SEO och frågade hur det var med mig. Jag förklarade som det var, att jag velat byta ut hela mitt liv mot något annat och att jag kände press och stress inför om jag skulle kunna hinna med allt jag förutsatt mig i livet (vilket i nuläget är ungefär 1. göra en skiva (eller fler) 2. skaffa barn 3. kunna leva på journalistiken 4. ha så roligt som möjligt), och att jag förstod att mina vänner tycker jag är fantastisk men jag att jag själv inte kan tycka det. SEO sa då några väl valda ord som fick mig att helt byta perspektiv:

"Jag tycker du ska lita på dina vänner. Dom kan vara objektiva, det kan inte du".

Och det har han ju rätt i. Helt plötsligt verkade allt falla på plats, och nu känns det mycket bättre. Så för att inte detta mitt första blogginlägg ska gå helt i ångestens tecken så kan jag avsluta med att de senaste veckornas dysterhet nu börjar lättas upp, och imorgon är det ju Sunkit! Be there or be fyrkanter.

Dagens musik:

John Lenin - Jag är sol
Mine - Anytime
Lars Cleveman - Med dig

2 kommentarer:

Filmchock! sa...

Välkommen till blogghelvetet! =) Jag har i alla fall alla intentioner att gå på Sunkit i morgon så...see ya there!

Konungen sa...

Tim Rose min gode man
kanske ses vi ida
Hoppas så