söndag 1 juli 2007

Stora Irritationsobjektslistan




Satt och bläddrade i vännen Johanssons bok "Istället för vykort". I den finns det ett väldigt skojig kapitel där Johan listar ett gäng olika företeelser som ger honom lust att mörda (vilket han också gör, men bara i sitt eget huvud, en avreageringsmetod jag själv provat på - tro mig, man blir riktigt harmoniskt av det!). Jag tänkte att jag skulle spinna vidare på det och göra min egen lista. Jag har lånat några av Johans formuleringar i de fall där jag helt håller med honom. Så nu tänker jag för en liten stund ladda ur mig mina tillbakahållna gnällkärringsgener, så kan jag leva lyckligare sedan. Vassegoa!

STORA IRRITATIONSOBJEKTSLISTAN

- Människor som tror att de måste skrika så fort de pratar i mobiltelefon.

- Människor som på bussar och tunnelbanor lyssnar på musik i sina i-pods och dylikt så jäkla högt att jag, som sitter tre bänkrader bort, kan uttyda låtarnas texter.

- Människor som gör båda ovan nämnda punkter samtidigt.

- Föräldrar som, utan minsta ansats till att ingripa, låter sina äckliga ungar vråla så öronen kroknar.

- Idioter som tror att det är någon slags mänsklig rättighet att köra bil precis hur fort som helst precis var som helst.

- Folk som kör bil, pratar i telefon och letar parkering samtidigt.

- Påstridiga fyllon på krogen som inte förstår att jag inte vill lära känna dem just nu bara för att jag har varit med i "Ondskan".

- Folk som står till vänster i rulltrappor.

- Skaparna av fullständigt själlös musik.

- Föräldrafascister som inte förstår att vissa människor kan leva hela sina liv UTAN barn och vara lyckliga ändå (jag vill väldigt gärna ha barn, men har full respekt för dom som inte vill det).

- Väktare/busschaffisar/whoever med ansvar för en ytterst liten yta och med noll distans till densamma (skolexempel är den busschaffis som för 3 år sen blev rasande på mig för att jag bad honom stå still i 10 sekunder till så att en liten grabb som kom springande skulle kunna hinna med bussen, och surt upplyste mig om att "på den här bussen är det JAG och inte du som bestämmer när vi står still!").

- Sportfanatiker som är så pass trångsynta att de inte kan förstå hur någon kan tycka att ett annat land är bättre än Sverige i fotboll/hockey/whatever.

- Människor som tror att de alltid måste säga precis vad de tycker utan den minsta självcensur.

- Skvallerkärringarna på kvällstidningarna.

- Människor som tror att man är nazist och vill gasa alla judar till döds bara för att man kritiserar Israel.

- Folk som skickar presenter till kungen när han fyller år.

- Kulturarbetare som snackar om att "göra något för kidsen".

- Fyllon som är så nerkrökade att de kör desperata raggningsrepliker av typen "Du är så snygg så dig skulle jag tammefan kunna tänka mig att BETALA för att få ligga med!".

- Unga män (för det mesta mellan 5-20) som ska hålla på att skojbråka i bussar och tunnelbanor (jag bryr mig inte om hur mycket "rå men hjärtlig jargong" det är inblandat, jag blir nervös av det).

- Unga indiepopare som har en blaserad, cynisk "jag har sett allt"-attityd, snackar mycket om hur dåliga alla andra är, men som i själva verket inte har gjort ett skapandes grand i hela sina liv.

- Folk som anser att allt gammalt är skit och allt nytt är the shit.

- Folk som anser att allt nytt är skit och allt gammalt är the shit.

- Människor som konstant gnäller på hur dåligt ALLT är i Sverige och hur mycket bättre ALLT är utomlands (visst finns det mycket skit i Svedala, men är gräset automatiskt grönare på andra sidan? Nix.)

- Människor som inte tycker att Mosebacke Monarki-sketchen "Kräldjur i Rumänien" är rolig.

- Humorlösa människor som tror att varje form av skämt om sex per automatik är kvinnoförnedrande.

- Folk som använder uttrycket "diskurs" mer än 1 gång om året.

- Idol-Kishti.

- Fruktansvärt välbärgade människor som gnäller i tidningar om att de tjänar för lite.

- Insändarskribenter med "om alla bara var som jag så skulle allt va bra, men ingen annan är som jag och ingenting är bra"-mentalitet.

- Människor som istället för att ge direkt positiva omdömen som t.ex. "det där var bra" gör om dem till omvända negationer, "det där var inte dåligt".

- Människor som intellektualiserar sönder sånt som inte ska intellektualiseras sönder (som t.ex. musik).

- Folk som anser sig lämpade att vara innehavare av kamphundar.

- Människor som gnäller över rökförbudet på krogen.

- Människor som tänker svart-vitt (som jag precis gjort själv i den här listan)

Dagens musik:

Andreas Dorau - Fred vom Jupiter
David Shutrick - Blå container
Karl Gerhard - Den ökända hästen från Troja

Inga kommentarer: