onsdag 4 juli 2007

Om jag finge mitt eget sommarprogram


(Hittade ingen somrig bild på mig själv, tog en lite äldre en på Morey istället. Hon är stiligare nu.)

Lyssnade precis på mina kära f.d. arbetsgivares sommarprogram. Väldigt trevligt och skojigt, på min ära. Sitter och fnular på den där klassiska frågan som alla människor nån gång ställer sig: om jag fick ett sommarprogram, vad skulle jag prata om och vilken musik skulle jag spela?

Låt oss gå på snacket först. Jag skulle antagligen prata om:

* Min uppväxt (man FÅR väl inte ha ett sommarprogram utan att prata om den?).
* Att alla som bor på Söder inte alls hatar en för det där "af":et mellan mina två huvudsakliga namn.
* Att de där människorna man älskar allra mest (familj & vänner) faktiskt är meningen med livet.
* Hur det enkla är lätt att förakta men ofta är det som överlever.
* Tjusningen med ensamhet.
* Otjusningen med ensamhet.
* Varför The Only Ones är världens bästa band.
* Det mystiska med alla dessa resor folk gör.
* Hur man kan vara en glad greve som person, men samtidigt skriva nästan enbart jävligt dystra låtar.
* Sunkit och dess speciella charm.
* Det speciella med att tillbringa en hel eftermiddag/kväll/natt/morgon hos Martin Kristenson.
* Hur man ser det stora i det lilla.
* Hur livet faktiskt måste få ta lite tid.
* Hur man skulle vilja skriva den där sången som för alltid löser alla världens problem.
* Hur jag en gång orsakat en löpsedel i Aftonbladet.
* Åke Uppman.

Musiken, då. Jag skulle, som det ser ut nu, spela något i stil med följande:

Tom Waits - It's allright with me
Tomas Andersson Wij - Landet vi föddes i
Povel Ramel - Underbart är kort
Åke Uppman - Jag är en man
Leonard Cohen - Closing Time
Rufus Wainwright - 14th Street
Mona L. Olsson - Furir i Agadir
Little Feat - Willin'
Peter Perrett & The One - The shame of being you (live)
Cleveman Rössel - Lost
Pet Shop Boys - Paninaro
Beatles - For no one
David Nessle - Jag är blott en vandringsman
Mine - Ready to love
The Only Ones - Out there in the night
Monica Zetterlund - Var blev ni av?
Johan Johansson - Va?! (live 99)
Povel Ramel - Är det nån som har en våning åt mig?
Loa Falkman - The way you look tonight
Stefan Sundström - Sabina V
Simon Brehm - Oj oj oj med en bleckplåtsmoj

Hmmm, med den där listan lär jag nog få hålla på lite längre än ordinarie programtid. Men det gör väl fan inget, med Internet och så kan man väl lägga upp både den ordinarie 1,5-timmars historien och det ocensurerade, 5-timmarsschabraket också.

Filip & Fredriks sommarprogram påminner mig förresten om hur roligt det är att jobba med TV. Jag har inte gjort det på ett år. Något att ge sig in i igen, definitivt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Efter att ha smugit runt i din tambur ett tag, kan det kanske vara lämpligt att presentera sig, istället för att stå och kika genom nyckelhålen och sen låtsas ha gått fel när butlern höjer ett ögonbryn.

Jag hittade hit via Både David Nessles blog och även via Kapten Stofillänken till klubben Sunkit.

Dina texter både här och där om musik inspirerade mig; de fick mig att minnas vissa gamla band och situationer ur min ungdom som jag inte har tänkt på, på mycket länge.

Tack för detta från en egentligen mera sällan tjurig gammal käring!

Dessutom gillar jag ditt osnitslade, raka sätt att skriva.
Hoppas att det är okej om jag återkommer ibland?

Med vänliga hälsningar

Trampe sa...

Hej Karin!

Oj, vad glad jag blir över att folk uppskattar det här tokiga, självupptagna, ideella skrivandet. Tack ska du ha! Det är klart att du får återkomma så ofta du vill, det gör mig bara glad.

måtte Belfrag vaka över dig i sin outsägliga nåd
Trampe

Thorax sa...

Hmm, ska inte fotografen (i detta fall undertecknad) tillfrågas om lov innan bilder publiceras på nätet. Ha det bra Trampe, ska vi kanske försöka synas nästa vecka.
Thorax

Anonym sa...

Goddag igen i stugan!

Så rasande trevligt, man tackar för förtroendet.
Nu skall alltså unge herrn infogas i min blogrulle, icke att förväxlas med andra sorters rullar.

Men, vem var nu åter Belfrag?
Är det månne rättskrivningens Gud?
Då hoppas jag sannerligen på hanses beskydd.

Hejhop i gamla snöda Valhalla från det ruskiga Teutonriket!

Unknown sa...

Det fina med bilden är ju faktiskt att det är tidsdokument från Långholmen 1984 och att det sitter en kattunge på min axel.